Wada serca u psów – profilaktyka i leczenie

Zwierzęta, tak, jak ludzie rodzą się z różnymi wadami serca. I tak, jak medycyna jest w stanie pomóc w leczeniu ludzi, tak współczesna weterynaria umożliwia uzyskanie specjalistycznej pomocy w tym zakresie dla zwierząt.

Na początku warto wspomnieć, że serce zwierząt nie różni się budową zbytnio od serca ludzkiego. Różnica jest w wielkości – serce kotów ma ok. 2/3 wielkości męskiego kciuka. U psów, w zależności od rasy, serce może mieć wielkości małej śliwki węgierki, ale też może być porównywalne z wielkością serca dorosłego mężczyzny!

Przyłożenie ucha do klatki piersiowej zdrowego psa lub kota pozwoli nam na usłyszenie uderzeń, jak u ludzi – to nic innego, jak skurcze i rozkurcze serca.

Serce psów i kotów – kiedy wykonać badanie osłuchowe?

Zwierzę, niezależnie czy jest to szczeniak, czy kociak, powinno być za młodu osłuchane przez lekarza weterynarii. W naszej przychodni weterynaryjnej Novet już od pierwszej wizyty psy i koty są badane, a na to badanie składa się również osłuchiwanie pracy serca.

Wszystkie hodowle zwierząt rasowych, którymi opiekuje się nasza przychodnia Novet, mają od 4 do 5 tygodnia osłuchane serduszka. Jeżeli w trakcie badania lekarz usłyszy nieprawidłowości w pracy serca, od razu kierujemy takiego zwierzaka na szczegółowe badania u naszego kardiologa. Na to badanie głownie składa się USC serca tzw. echo.

Serce psa bije zbyt szybko – czy to powód do niepokoju?

Nie każda wada serca musi być wyrokiem śmierci dla szczeniaka i kociaka. Większość tych wad obecnie można już operować, a jeżeli jest to niemożliwe, to dobór odpowiednich leków zdecydowanie wydłuży życie zwierzakowi.

Bardzo częstym warunkiem powodzenia jest wczesne wykrycie wady i odpowiednie poprowadzenie takiego zwierzęcia do czasu wykonania operacji. Zdarzyło się, że w naszej przychodni wykonywaliśmy operacje na sercu u dorosłych psów ale z tym zawsze wiąże się większe ryzyko.

Od kilku dobrych lat operujemy wady serca u psów i kotów. Dzięki temu zwierzęta te cieszą się do dnia dzisiejszego zdrowiem, a najlepszym przykładem jest piesek o imieniu Lisy, który został przez nas zoperowany około 10 lat temu, a dawano mu kilka miesięcy życia. Żyje i ma się dziś świetnie, ale o tym powstał inny artykuł opisany zaraz po operacji.

Bardzo często zdarza się, że właściciel sam przychodzi do naszej przychodni z uwagą, że jego pupil szybko się męczy, nie dorównuje rówieśnikom na podwórku lub leżąc obok psa/kota słyszy dzienne uderzenia serca. Każdy kiedyś słyszał jak bije serce, jego tony są czyste i w miarę regularne. Prędkość to tylko kwestia wielkości zwierzaka i ewentualnie odpoczynku lub wysiłku.

Jeżeli nasz np. szczeniak leży (śpi), jego oddech powinien być spokojny a serce bić równo i miarowo.

Jeżeli widzimy, że piesek przez sen oddycha jak na wyścigach (ponad 15 oddechów na minutę) lub serce uderza (wali) w klatce, jakby chciało wyskoczyć, to zdecydowanie jest coś nie tak. Z takim zwierzakiem trzeba się  udać jak najszybciej do lecznicy a najlepiej do takiej przychodni, gdzie przyjmuje wyspecjalizowany lekarz z kardiologii.

Wada, która zostanie wykryta zbyt późno u psa, który ma już objawy kliniczne, może oznaczać, że za późno na ratunek.

Dlatego uczulamy, aby zbadać swoje zwierzę pod kątem wad serca jak najszybciej, a potem wykonywać badania osłuchowe w ramach kontroli.