Kłos trawy w łapie psa - co robić?

Wiosna oraz lato przynoszą doskonałą pogodę, która zachęca nas do przebywania na świeżym powietrzu – wychodzimy wtedy z naszymi psimi przyjaciółmi na dłuższe spacery, pozwalając im się wybiegać. Niestety, bujna roślinność przynosi ze sobą pewne niebezpieczeństwa, które zdają się być niepozorne, ale mogą wyrządzić krzywdę naszemu pupilowi. Kłos trawy w łapie psa może powodować wiele bólu i cierpienia – co zrobić, gdy spotka to naszego czworonoga?

Gdzie najczęściej wbijają się kłosy trawy?

Kłos trawy charakteryzuje się zwróconymi ku tyłowi, ostro zakończonymi wąsami. Ta budowa uniemożliwia jego cofanie się, dlatego po wbiciu w skórę, kłos migruje w głąb tkanek podczas ruchów pupila. Może on się wbić wszędzie, jednak wśród obszarów ciała psa, które są najbardziej narażone wymienia się:

• przestrzenie międzypalcowe,
  • pachwiny,
  • okolice brzucha,
  • okolice uszu,
  • okolice pod ogonem.

Ten problem dotyczy w szczególności psów z długą sierścią, jak i tych nieposiadających podszerstka czy mających długie uszy. Powinniśmy także uważać, jeśli nasz pupil podczas spacerów chętnie tarza się w trawie. Warto jednak pamiętać, że kłosy stanowią zagrożenie dla wszystkich psów!

Jak zapobiec wbiciu się kłosa w łapę zwierzęcia?

Czy można jakoś zniwelować ryzyko, że nasz zwierzak będzie cierpiał przez wbity kłos w łapie? Przede wszystkim warto wybierać miejsca na spacery, w których nie ma ostrych źdźbeł traw czy kłosów, jak i przekwitniętych ostów czy innej roślinności stanowiącej potencjalne zagrożenie dla naszego pupila. Aby zminimalizować ryzyko przyczepienia się i wbicia kłosa w skórę, warto także zadbać o to, aby sierść wokół łap nie była zbyt długa. Ponadto, obejrzenie psa po każdym spacerze, rozczesanie jego sierści i usunięcie wszelkich elementów roślin także pomoże zmniejszyć prawdopodobieństwo wbicia się kłosa.

Kłos trawy w łapie psa - objawy

Kłosy trawy po przyczepieniu się do futra, przedostają się w kierunku samej łapy, z łatwością wbijając się w cienką skórę psa, aby następnie sukcesywnie przedostawać się głębiej, powodując u zwierzęcia ból i dyskomfort. Jeśli spotka to naszego pupila, prawdopodobnie będziemy mogli zauważyć kilka objawów wskazujących na ten problem.

Kłos trawy w łapie psa powoduje, że w tej okolicy pojawia się obrzęk oraz zaczerwienienie. Najczęściej pies kuleje lub wylizuje lub podgryza łapę, podnosi ją również w trakcie spoczynku. Ponadto, alarmującym sygnałem jest pojawienie się wysięku krwistego płynu bądź ropy.

Czy wbicie się kłosa to poważny problem?

Być może zastanawiasz się, czy warto przejmować się czymś tak małym. Kłosy traw wyglądają niegroźnie – to jednak tylko pozory, gdyż po wbiciu się przemieszczają się tylko w jedną stronę, dostając się do coraz głębszych warstw tkanki. Mogą się one wbić w łapę, a następnie migrować. Co istotne, obecność ciała obcego w łapie nie tylko powoduje dyskomfort, ale i może skutkować przedostaniem się do organizmu szeregu bakterii oraz powstaniem infekcji.

Kłos trawy w łapie psa – jak mu pomóc?

Gdy zauważysz, że kłosy utknęły w sierści psa, najlepiej je natychmiast usunąć – możesz wykorzystać do tego odpowiednią szczotkę do futra bądź uczynić to ręcznie. Jeśli jednak kwiatostan przebił skórę i utknął w psiej łapie, należy udać się do weterynarza.

Nie należy próbować wyciągać kłosów trawy z łapy zwierzęcia samodzielnie! Posiadają one haczyki, które mocno się przyczepiają, a ponadto łatwo się rozpadają – nawet jeśli spróbujesz usunąć ciało obce bardzo delikatnie, istnieje ryzyko, że jego kawałki pozostaną w skórze psa, potem stopniowo się przemieszczając i prowadząc do poważnych problemów zdrowotnych.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest udanie się do weterynarza – specjalista posiada odpowiednie doświadczenie oraz narzędzia, aby oczyścić okolicę i następnie skutecznie usunąć kłosa z łapy psa. A jeśli wystąpi taka konieczność, zostaną podane leki przeciwbólowe czy przeciwzapalne, a w niektórych przypadkach antybiotyk działający ogólnoustrojowo bądź miejscowo.

Jeśli zauważysz kłos trawy w łapie psa, pamiętaj, że im szybciej zainterweniujesz i zabierzesz pupila do weterynarza, tym sprawniejsze będzie gojenie oraz powrót zwierzęcia do pełni sił!