11 produktów zakazanych w diecie psa - czego nie może jeść pies?

Żywienie zwierzęcia powinno opierać się na indywidualnie dopasowanych, zbilansowanych posiłkach uwzględniających wszelkie niezbędne składniki odżywcze. Właściciele psów powinni przy tym zwrócić szczególną uwagę na produkty zakazane w diecie tych czworonogów. Wiele składników spożywanych przez ludzi na co dzień jest niebezpieczne dla psów. Odpowiedzialni opiekunowie powinni zapoznać się z tymi produktami, aby upewnić się, że nie zostaną one podane ich pupilowi – zarówno jako składnik posiłku, jak i pozornie niewinna przekąska.

Czekolada

Wśród zakazanych w diecie psa produktów można wymienić czekoladę oraz kakao, gdyż zawierają one toksyczną dla tych zwierząt teobrominę. Szkodliwość danego produktu zależy od zawartości tej substancji – z tego powodu gorzka czekolada oraz kakao w proszku są niebezpieczniejsze, aniżeli czekolada biała bądź mleczna. Aby jednak uniknąć zatrucia, należy bezwzględnie wyeliminować z diety psa wszelkie produkty zawierające czekoladę. Nie powinniśmy dawać ich zwierzęciu nawet w drodze wyjątku jako jednorazowy przysmak.

Zatrucie czekoladą objawia się poprzez pobudzenie, zaburzenia rytmu serca oraz trudności z oddychaniem. Może się przy tym pojawić drżenie mięśni oraz dolegliwości ze strony układu pokarmowego, to znaczy wymioty i biegunka. Co więcej, w niektórych przypadkach może dojść nawet do śmierci stanowiącej skutek uszkodzenia nerek.

Kawa i kofeina

Nasiona kakaowca, czyli rośliny używanej do robienia kawy, zawierają metyloksantyny. Substancje te mogą spowodować u psów zatrucie, objawiające się nadmiernym pragnieniem, nadpobudliwością i gwałtownym osłabieniem, wymiotami oraz biegunką, zaburzeniami rytmu serca, a w skrajnych przypadkach nawet drgawkami i śmiercią.

Kofeina, będąca pochodną metyloksantyny, znajduje się również w herbacie, napojach energetycznych czy tych typu cola. Co istotne, nasila ona toksyczne działanie wspomnianej wcześniej teobrominy.

Winogrona i rodzynki

Winogrona to dla ludzi bogate źródło witamin A, C, E, K oraz witamin z grupy B – stanowią one jednak produkty zakazane w diecie psa! Już jedno winogrono może zaszkodzić zwierzęciu i skutkować m.in. uszkodzeniem nerek, natomiast spożycie większej jego ilości może być nawet powodem śmierci. Zatruciu najczęściej towarzyszą wiążące się z zapaleniem żołądka i jelit wymioty oraz biegunki – pojawiają się one już kilka godzin po spożyciu winogron. Należy przy tym pamiętać, że rodzynki to ususzone winogrona – je również należy całkowicie wyeliminować z diety psa.

Cebula

Niezależnie od tego, czy cebula jest ona surowa, gotowana czy sproszkowana, nie powinna być ona spożywana przez psy. Warzywo to zawiera tiosiarczan sodu – ten związek chemiczny może powodować rozpad czerwonych krwinek i rozwój anemii, a także zaburzenia ze strony układu pokarmowego czy uszkodzenie nerek. Warto zaznaczyć, że w przypadku psów ważących 10kg już 50g cebuli może wywoływać objawy zatrucia.

Objawy zatrucia cebulą u psa uzależnione są od ilości spożytego warzywa. U zwierząt jedzących cebulę regularnie, ale w mniejszych ilościach, zatrucie jest bezobjawowe (chociaż pupil i tak zmaga się z rozpadem czerwonych krwinek, prowadzącym do anemii) i można je wykryć jedynie przy pomocy badań laboratoryjnych. Przy silnym zatruciu cebulą zauważalne są natomiast: bladość bądź zażółcenie błon śluzowych, brak apetytu, biegunka i wymioty, charakterystyczny zapach cebuli z pyska, a niekiedy nawet gorączka. W późniejszym czasie pojawia się także osłabienie, apatia czy depresja.

Czosnek

Podobnie jak cebula, czosnek zawiera toksyczny dla psów tiosiarczan sodu. To produkt zakazany w diecie psa w każdej formie: świeżej, smażonej, pieczonej oraz gotowanej. Może on wywoływać u pupila problemy trawienne. Z kolei zatrucie czosnkiem prowadzi do anemii hemolitycznej, która objawia się bladością błon śluzowych, ciemnym zabarwieniem moczu, sennością oraz szybkim oddechem.

Chociaż toksyczna dawka czosnku dla psa to około 15-30g na kilogram masy ciała zwierzęcia, poziom wrażliwości na toksyczne substancje różni się u każdego pupila. To kwestia indywidualna, która zależy m.in. od wieku i stanu zdrowia czworonoga – aby jednak nie ryzykować, należy wyeliminować czosnek z diety psa.

Szczypiorek

Szczypiorek oferuje ludziom wiele witamin i minerałów – to jednak bliski krewny wspomnianych już warzyw cebulowych, to znaczy cebuli i czosnku. Zawiera on szkodliwe dla psów związki siarki, dlatego zjedzenie liści szczypiorku przez psa może wywoływać wymioty i biegunkę, odwodnienie, a także silny ból brzucha.

Niektóre składniki ludzkich posiłków są bardzo szkodliwe dla psów. Nie powinniśmy ulegać błagalnemu spojrzeniu naszego pupila – częstowanie zwierzęcia produktami dla ludzi to jeden z wielu małych grzechów niejednego właściciela, które wiążą się z negatywnymi konsekwencjami dla psa.

Dowiedz się więcej w artykule: Małe grzechy właścicieli, a duże szkody dla organizmu psa - co robimy źle?

Liście, skórka i pestka awokado

Czy psy mogą jeść awokado? Tak, jednak powinniśmy pamiętać o kilku kwestiach. W liściach, skórce oraz pestce tego owocu zawarty jest persin – toksyna szkodliwa dla zwierząt. Może ona również przechodzić do miąższu w przypadku bardzo dojrzałych owoców. Z tego powodu, podając psu awokado, należy bardzo dokładnie obrać je ze skórki, usunąć jego pestkę i wykroić kawałek wnętrza miąższu.

Należy przy tym dodatkowo zaznaczyć, że awokado zawiera dużą ilość tłuszczu, dlatego może powodować u części psów wymioty oraz biegunkę. Jeśli już zdecydujemy się podawać ten owoc psu, należy to robić rzadko i w niewielkich ilościach.

Pestki owoców

Pestki owoców, przede wszystkim moreli, brzoskwiń, jabłek, śliwek, czereśni i wiśni, zawierają cyjanowodór – to niebezpieczny związek prowadzący do blokady oddychania komórkowego. Rozgryzienie pestki przez psa może prowadzić do zatrucia, objawiającego się ślinotokiem, wymiotami, przyspieszoną akcją serca i niepokojem, a także oddechem o zapachu migdałów. Może zakończyć się to utratą przytomności oraz śmiercią! W przypadku połknięcia pestki w całości możliwe jest natomiast wystąpienie niedrożności jelit.

Orzechy makadamia

Orzechy są ciężkostrawne, dlatego mogą wywoływać u psów dolegliwości trawienne. Spowodowane jest to dużą zawartością oleju, co u czworonogów może prowadzić do rozstroju żołądka czy poważnych dolegliwości jelitowych. Wśród orzechów toksycznych dla psa należy jednak wymienić te egzotyczne, posiadające okrągły kształt – orzechy makadamia. Są one trujące dla pupili, dlatego stanowią produkt zakazany w diecie psa. Nie można ich podawać nawet jako niewielki smakołyk, gdyż każde zwierzę wykazuje odmienny poziom tolerancji na te orzechy – zatrucie może nastąpić po zjedzeniu nawet kilku sztuk!

Alkohol

Już niewielka ilość alkoholu etylowego może wywołać u czworonoga objawy zatrucia, takie jak problemy z oddychaniem, wymioty bądź śpiączka. W ciężkich przypadkach prowadzi to do śmierci zwierzęcia. Spróbowanie odrobiny wina, likieru czy piwa może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia psa.

Ksylitol

Poważnym zagrożeniem dla psa są wszelkie produkty zawierające ksylitol – wśród nich można wymienić przede wszystkim słodziki, gumy do życia, pasty do zębów dla ludzi, niektóre cukierki czy ciasta. Spożycie mniejszej dawki tego związku może skutkować spadkiem poziomu glukozy we krwi, to znaczy hipoglikemią. Jeśli natomiast pies spożyje większą ilość ksylitolu, może to prowadzić do uszkodzenia oraz niewydolności wątroby, a w konsekwencji tego zakończyć się śmiercią. Wśród objawów zatrucia ksylitolem u psa można wymienić zaburzenia koordynacji, ospałość, drgawki i wymioty, spadek poziomu cukru we krwi, a niekiedy nawet śpiączkę.

Produkty zakazane w diecie psa - podsumowanie

Dieta psa powinna zapewniać zwierzęciu niezbędne składniki odżywcze. Właściciele powinni przy tym pamiętać, aby wyeliminować z niej wszelkie szkodliwe produkty – pupil nie powinien ich spożywać ani podczas zwykłych posiłków, ani w formie przysmaków. Jest wiele owoców i warzyw, takich jak m.in. banany, maliny, marchewki czy ogórki, które doskonale sprawdzą się jako zdrowa przekąska.

Spożycie nawet niewielkiej ilości wymienionych powyżej produktów zakazanych w diecie psa może stanowić poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia pupila. W takiej sytuacji należy niezwłocznie działać i udać się z psem do weterynarza.